دانستنی های تغذیه ای(4)






میوه، ماهی و آجیل بهترین محافظ پوست در فصل تابستان است
میوه‌‌، ماهی قزل‌آلا و انواع آجیل، سرشار از آنتی اکسیدان هستند و دارای موادی هستند که بهتر از هر کرم، ژل یا لوسیونی در فصل تابستان از پوست انسان محافظت می‌کنند.
آنتی‌اکسیدان‌ها در مواد غذایی که روزانه مصرف می‌کنیم، وجود دارند و از سلول‌های بدن در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند.

رادیکال‌های آزاد مولکول‌هایی هستند که به وسیله آلودگی محیط، فرآیند محیطی افزایش سن و اغلب متابولیسم (مصرف اکسیژن برای تولید انرژی) به وجود می‌آیند. رادیکال‌های آزاد منجر به پیری زودرس و آسیب به سلول‌های پوست می‌شوند. از سویی هیچ کرم شیمیایی نمی‌تواند مانند آنتی‌اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد مقابله کند.
این گزارش می‌افزاید: آنتی‌‌اکسیدان‌ها شامل بتاکاروتن، لوتئوین، لیکوپن، سلنیوم و ویتامین‌های A و C و E هستند. این موارد در دانه‌ها، میوه‌ها، سبزی‌ها، آجیل (تخم) جوانه‌ها یافت می‌شود.
مقدار آنتی‌اکسیدان‌ موجود در یک ماده غذایی با واحد ORAC (ظرفیت جذب رادیکال اکسیژن) اندازه‌گیری می‌شود و هر قدر این مقدار بیشتر باشد میزان آنتی‌اکسیدان موجود بالاتر است.
وزارت کشاورزی آمریکا مواد غذایی را براساس سطوح ORAC رده‌بندی کرده است. مواد غذایی که در سطوح بالای این رده‌بندی قرار گرفته‌اند شامل توت‌فرهنگی، تمشک، شاتوت، کلم پیچ، کلم فندقی، چغندر، آلو، پرتقال و گیلاس، اسفناج و کلم بروکلی است.
توت‌ها شامل شاتوت، توت‌فرهنگی و تمشک منابع غنی ویتامین C و E هستند و برای شادابی و لطافت پوست مفید هستند. همچنین آجیل منبع عالی ویتامین E و اسیدهای چرب است که جلوی تیرگی و خشکی پوست را می‌گیرد همچنین در آجیل مقدار قابل توجهی روی وجود دارد.
همچنین سیب زمینی‌های شیرین، شیرین منبع غنی بتاکاروتن هستند. بتاکاروتن در بدن به ویتامین A که در بدن برای رشد سلو‌ل‌های پوستی لازم است، تبدیل می‌شود. سیب‌زمینی‌های شیرین همچنین دارای ویتامین E هستند و این ویتامین میزان اثر ویتامین C که از بدن در مقابل رادیکا‌ل‌های آزاد موجود در اشعه‌ نور خورشید محافظت می‌کند را افزایش می‌دهد.
بر اساس این گزارش، ماهی قزل‌آلا نیز شامل مقدار زیادی اسید چرب امگا ـ 3 است که التهاب و آسیب‌های پوستی و خشکی پوست را کاهش می‌دهد. اسیدهای چرب امگا ـ 3 با تقویت غشا و حفظ رطوبت سلول‌های پوست، لطافت آن را حفظ می‌کند.
مصرف دانه‌های روغنی باعث افزایش توان جسم و قدرت فکر می‌شود
یک متخصص تغذیه گفت: مصرف دانه‌های روغنی به دلیل داشتن روی، آهن، سلنیوم، پتاسیم، منیزیم، مس، انرژی، پروتئین و اسید‌های چرب باعث افزایش توان جسم و قدرت فکر می‌شود.

سید ضیاءالدین مظهری افزود: ظرفیت، توان یادگیری، هوش و استعداد زمینه ارثی دارد ولی عوامل مختلف طبیعی به خصوص نوع، مقدار، کیفیت مواد روزمره، تناسب، تعادل و تنوع در تمام دوران‌های زندگی بر قدرت فعالیت‌های مغز تاثیرگذار است.
وی گفت: مصرف مواد غذایی حیوانی و گیاهی به علت نوع و تراکم مواد مغذی خاص نقش کلیدی را در بالا بردن توان یادگیری دارد و برعکس موادی هستند که به علت باورهای غلط بیشتر مورد مصرف قرار می‌گیرد که اثرات نامساعدی را به وجود می‌آورد.
این متخصص تغذیه افزود: مغز برای انجام فعالیت به انرژی نیاز دارد و از گلوکز خون و از اسید‌های چرب آزاد انرژی دریافت می‌کند. ولی میل و گرایش به مصرف هرچه بیشتر کربوهیدرات‌های تصفیه شده خالص در قالب انواع شکلات، شیرینی، آب نبات، بستنی، انواع نوشابه‌ها، شربت‌ها و غیره موجب خواب‌آلودگی، شلی و بی‌حالی و عدم تمرکز می‌شود مگر اینکه همراه با منابع قندی مواد پروتئین نیز مصرف شود که موجب هوشیاری بیشتر در فرد می‌شود به عنوان نمونه ماکارونی با گوشت و پنیر رنده شده، شیر با خرما و عسل، ماهی با نان و برنج پخته در حد نیاز و تعادل اگر مصرف شود، سرحالی و هوشیاری را فراهم می‌سازد.
مظهری اضافه کرد: بدن افراد با طلوع و غروب آفتاب تنظیم می‌شود با مصرف هرچه بیشتر کربوهیدرات‌های تصفیه شده باعث اختلال در ریتم بیولوژیکی یا ساعت درونی بدن می‌شود و آنزیم‌ها و هورمون‌های ساخت و ساز در روز را فعال می‌سازد.
وی افزود: انواع شیرینی، کیک، آب نبات، نوشابه یا آب‌میوه‌های شیرین شده، قهوه، کاکائو، سطح گلوگز خون را افزایش داده و موجب تحریک و ترشح بیشتر انسولین می‌شود و با سرازیر شدن انسولین به جریان خون سرعت انتقال گلوکز به درون سلول‌ها بیشتر می‌شود و باعث افت سطح قند خون که کاهش فشار خون را به همراه دارد و فرد را دچار خواب‌آلودگی، کم‌طاقتی، بی‌حوصلگی، ولع بیشتر به خوردن مواد قندی می‌کند و این موضوع نه تنها باعث کاهش یادگیری می‌شود بلکه زمینه چاقی و افزایش وزن را در فرد ایجاد می‌کند.
مظهری اضافه کرد: انجیر، انگور، پرتقال، زغال‌ لخته، زردآلود، سیب، شاتوت، توت‌فرنگی و خرما در عملکرد مغز و اعصاب و سلامتی کلی جسم و جان تاثیر‌گذار بوده و در وعده‌های غذایی روزانه حداقل 2 تا 3 واحد 200 یا 300 گرم از این مواد مصرف شود.
وی گفت: سبزی‌ها در سلامتی تن، بدن، عملکرد مغز و اعصاب تاثیر‌گذار است و طبق توصیه 500 تا 700 گرم یا 5 تا 7 واحد در روز به صورت خام یا پخته باید مصرف شود ولی سبزی‌هایی مانند اسفناج، ریحان، نعناع، کاهو، گل کلم، پیاز، چغندر، زنجبیل تازه، هویج، کرفس و شلغم اثر مؤثر و ویژه‌ای بر توان یادگیری و بالا بردن روحیه افراد دارد.
این متخصص تغذیه اضافه کرد: از مغزها و دانه‌ها به جای چیپس، پفک و سیب‌زمینی سرخ کرده در میان وعده مصرف شود و تخمه‌، پسته، فندق، بادام، گردو،‌ تخم کتان، شاهدانه، کنجد حاوی مواد مغذی بسیار مفیدی مانند روی، آهن، سلنیوم، پتاسیم، منیزیم، مس، برم، انرژی، پروتئین و اسید‌های چرب است و توان جسم، قدرت فکر و اندیشه را بالا می‌برد.
مظهری افزود: افزودن جوانه گندم به سالاد، سوپ و آش به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند و باعث حذف رادیکال‌های آزاد می‌شود که ویتامین‌های E، سلنیوم، منیزیم موجود در آن در برای تقویت فعالیت‌های مغز بسیار مفید است.
مصرف چای سبز برای سلامت دندانها و لثه ها مفید است
بر اساس تحقیقات جدید در ژاپن، نوشیدن چای سبز تاثیر مثبتی در سلامت دندانها و لثه ها دارد.

گزارش ایانا و به نقل از ساینس دیلی، چای سبز که سابقه اش به 4000 سال قبل می رسد و از نوشیدنی های متداول در آسیا است به طور فزاینده ای در آمریکا طرفدار می یابد. درمانگران سنتی ژاپن و چین در دوران باستان، نوشیدن چای سبز را معالج بیماری ها و بهبود دهنده زخم می دانستند. اما تحقیقات امروزین از قابلیت های آن در کاهش وزن، سلامت و جلوگیری از سرطان حکایت دارند.
محققان در تحقیق جدید خود متوجه شدند که مصرف روزانه چای سبز ممکن است به سلامت دندان ها و لثه ها کمک کند. آن ها با مطالعه پرونده پزشکی 940 مرد دریافتند آن ها که به طور منظم چای سبز می نوشیدند از بقیه سالم تر بودند.
دکتر شیمازاکی از دانشگاه فوکیواکا (fukuoka) بر مبنای سه شاخص PD، CAL و BOP (به ترتیب عمق ناحیه لثه، کاهش اتصال بالینی و خون ریزی با زدن میل جراحی در بافت لثه) به انجام این تحقیق دست زدند. طبق مشاهدات آن ها، نوشیدن یک فنجان چای سبز در روز سبب کاهش هر سه شاخص می شود و بنابراین در سلامت لثه ها موثر خواهد بود. محققان علت این مسئله را به وجود کاتچین آنتی اکسیدان در چای سبز می دانند.
ناراحتی لثه بر سلامت این بافت و استخوان های محافظ دندان ها تاثیر می گذارد و با گسترش بیماری های دیگر مانند دیابت و بیماری عروق قلب ارتباط دارد.
دندانپزشکان ضمن اعتقاد به این که سلامت لثه ها برای سلامت کل بدن ضرورت دارد، به دنبال راه های ساده ای برای افزایش سلامت لثه ها هستند که نوشیدن منظم چای سبز یکی از آن راه ها است.
منبع: http://www.foodna.ir